Lynn Salentijn

Projects

2023

Museum Jan Heestershuis

Buxus-doorzonwoning

Hoe collectief is het idee van een thuis?

Twee dezelfde vazen op de vensterbank, zon van beide kanten, een vierkant grasveld en een strak gesnoeide buxus in de voortuin. De doorzonwoning is voor mij mijn thuis geweest. De enthousiaste bouw van identieke woningen vanaf de jaren ‘60 door het hele land maakte wonen tot een gezamenlijke, en bijna algemene, activiteit. Iedereen hetzelfde huis. Hoe maakbaar is wonen? En hoe collectief is het idee van een thuis? Als ik mijn buxus snoei, wanneer moet die dan weer worden bijgeknipt?

 

2023

Collective Gardening

De ecologische tuin in het Spijkerkwartier bestond in 2023 jaar 40 jaar. Dit zijn veertig jaren aan collectieve inspanning, verzorging en behoud van een plek midden in de wijk. Ter gelegenheid van deze mijlpaal besloot ik een werk te maken over de mensen die voor de tuin zorgen. In de jaren ’80 opgezet uit het puin van de lederwarenfabriek, en opgebouwd en beplant door initiatiefnemers uit de wijk. De ecologische tuin wordt gerund door een groep mensen die zich inzetten voor de tuin zelf, en de activiteiten die daar plaatsvinden. Zo is de tuin al die jaren gebleven, op de basis van collectieve inzet en de behoefte aan plek waar de natuur én de buurtbewoners ‘ecologisch’ met elkaar kunnen bestaan.

In de zomer van 2023 sprak ik met enkele betrokkenen van de tuin. Aanwonenden, mensen van het eerste uur, mensen uit de ‘tuingroep’ of  ‘entertuinmentgroep’. Zo probeerde ik een beeld te krijgen van hoe deze plek blijft voortbestaan, en wie daar onderdeel van zijn. De gesprekken gingen niet altijd alleen maar over de tuin, maar juist ook over wie deze mensen zijn en waar hun verbondenheid en enthousiasme op gestoeld is.

In het weekend van 16 en 17 september was het onderzoek te zien en te horen in de Ecologische Tuin aan de Prins Hendrikstraat tijdens ‘Soundscape’

2022

Geboortegrond is about the heritage of the Braakmanpolder, a landscape that, only seventy years ago, was sea. When it was ‘poldered’ its purpose became mostly agricultural. But in 2000, the farmers left and the landscape was turned into nature. Geboortegrond aims to refresh the discussion on the Braakmanpolder through research and artistic interventions, and with that, reflect on heritage, art and landscape. Salentijn’s role within the project was concerned with researching what the heritage of the region actually meant to all the actors involved in the project. What happens when differing views on heritage all work together on one project?

 Geboortgrond is initiated by Carien Poissonnier

and it will show works by Marieke Polderijk,

Marinus van Dijke and Tamara Dees.

Please have a look at: 

www.geboortegrond.com 

2021

 

Allard is een collectief van vijf vrouwelijke kunstenaars die bovenop een Alp in Italië een belofte aan elkaar maakten om na de kunstacademie kunst te blijven maken en elkaar te helpen hierbij. Allard, een stervende relmuis die we tijdens onze tocht op de Alp tegenkwam, werd de naam voor het collectief. Afgestudeerd in een jaar waarin Covid-19 hun zichtbaarheid verkleinde proberen de leden van Allard hun positie binnen de kunstwereld te bepalen. Allard werd opgezet als een collectief om vooral elkaar en ons netwerk te blijven motiveren om kunst te blijven maken. Kunstenaar zijn is geen vanzelfsprekendheid, het vergt een scala aan talenten en geluk. Het collectief motiveert elkaar te blijven maken en te exposeren.

Allard bestaat uit Eva van Wenum, Merel Zonneveld, Marieke Peeters, Larissa Esvelt en Lynn Salentijn

2020

I have been working on some -holes, ditches, pits and/or excavations- On a temporary landscape 30 Meters below. A scenic view becomes that of soil, water and builders. The layers of years and years of history could be read in the ceiling. I was standing on prehistoric floors. I like pictures of people in suits carrying dirt on the tip of a shovel, after a long day in the office. Their yellow helmets contrasting with the blue in their costumes. The bosses of the sandcastles. My work deals with the construct of the world around us. Of the things we know and the things we don’t know. Of the need to order and organize. The space around us, the landscapes we live in, resemble our mindsets and histories, resemble the stories we tell. The history of knowledge reflects into the space around us. Our constructed paradises when we’re walking through the back door. The gardens of Versailles on 20m2, and a certain type of bush that is shaped in the form of a square, rectangle, triangle or duck. 

In this work Salentijn researched the way humans relate to the landscape around them and how knowledge is reflected in this landscape. She connected current aesthetic themes in suburban front-yards with the royal gardens of Versailles and a visit inside a train tunnel in the Austrian Alps.

Photo credit goes to Koen Kievits.

PROJECTS